Detail clanku

18. 04. 2023

Zamestnanecké benefity – čo je štandard a čo nadštandard?

V tvrdom konkurenčnom boji o najlepších zamestnancov sú zamestnanecké benefity nástrojom na prilákanie tých správnych ľudí. Kým pred zopár rokmi patril medzi najrozšírenejšie benefity teambuilding, v súčasnosti je paleta benefitov oveľa širšia. Aké sú najhorúcejšie tipy na fungujúce zamestnanecké benefity?

Stáva sa home office štandardom? 


Home office ako zamestnanecký benefit mala pred pandémiou k dispozícii len necelá pätina zamestnancov. Po odznení pandémie a na základe skúseností firiem si HR manažéri uvedomili dôležitosť home officeu. Pracovné návyky aj nároky zamestnancov sa zmenili. V súčasnosti je ideálne, ak sa vo firme vedia zariadiť procesy tak, aby zamestnanci mali možnosť pracovať určitý deň v týždni aj z domu. Všetko závisí od potrieb firmy, ako aj od zloženia zamestnancov a ich potrieb. Pravdou je, že home office je u uchádzačov pri hľadaní práce veľmi žiadaný a z tohto dôvodu sa postupne stáva skôr štandardom ako benefitom. 


Rovnováha medzi prácou a súkromím 


Horúcou témou, ktorá dominuje v HR a manažérskych kruhoch v posledných rokoch, je nastolenie správneho work-life balansu, tzn. rovnováhy medzi prácou a súkromným životom zamestnancov. Tá dokáže v konečnom dôsledku prinášať lepšie výsledky a lepší výkon zamestnancov. 




Štandardom sa stáva už aj flexibilný pracovný čas, keď je stanovená pevná časť pracovného času na zastihnutie zamestnancov, pričom je na nich, ako využijú zvyšok – či už si zájdu ráno do posilňovne, alebo pôjdu poobede na masáž. V odvetviach, kde flexibilný čas nie je možný, ako napríklad vo výrobe, môžu zamestnávatelia ponúknuť benefit vo forme aktívneho relaxu v čase voľna zamestnanca. 


TIP: Up riešenia zamestnaneckých benefitov pokrývajú také široké možnosti podpory motivácie a angažovanosti zamestnancov, že je možné vyskladať ich na mieru podľa jedinečných potrieb každého zamestnávateľa.


Zamestnanecké benefity ako konkurenčný nástroj 


Dopyt po zamestnaneckých benefitoch sa v čase vyvíja. Služobný telefón či notebook v súčasnosti už nie sú u zamestnancov považované za benefit. Ide o klasický pracovný nástroj, bez ktorého nie je možné vykonávať pracovnú činnosť. A tak firmy a HR manažéri hľadajú a ponúkajú nové exkluzívne možnosti, ktorými sa snažia prilákať do firmy šikovných ľudí. Patrí medzi ne napríklad: 

  • Vzdelávanie 



Široká a kvalitná ponuka vzdelávacích a jazykových kurzov určených na zvýšenie kvalifikácie zamestnancov je základom úspechu každej firmy. Aj to ukazuje, že je dôležité venovať sa nielen výberu zamestnancov, ale aj ich neustálemu vzdelávaniu.


Vedeli ste, že? Okrem klasického vzdelávania či jazykových kurzov firmy začínajú využívať koučing a mentoring na rozvoj mäkkých zručností. Zamestnanci sa tak naučia lepšie pracovať v tímoch, zvládať stres, riešiť konflikty, zlepšiť si time manažment a pod. 


  •  Zdravá firma 

V kurze sú čoraz viac aj zamestnanecké benefity zamerané na starostlivosť o zamestnancov a ich zdravie, ponuka nadštandardnej zdravotnej starostlivosti. Netreba zabúdať ani na psychické zdravie, a tak v ponuke benefitov nájdete aj možnosť bezplatnej konzultácie u psychológa, zameranú na psychické zdravie, zvládnutie stresu či strachu. Mnoho firiem ponúka aj tzv. sickdays, určitý počet platených dní voľna pri nečakaných zdravotných problémoch.


TIP: Využite poukážku UpMedical na zabezpečenie všestrannej zdravotnej starostlivosti svojich zamestnancov. 


  • Športové a kultúrne podujatia

Zamestnanci uvítajú aj nové možnosti na strávenie času s rodinou – firemný apartmán či chatu na prenájom pre zamestnancov, ponuku rekreačných poukazov alebo kultúrne podujatia. Pri zamestnaneckých benefitoch nezabudnite na aktivity pre zamestnancov a členov ich rodín, ako sú deň detí, family day či vianočná párty. 


Vedeli ste? Použitie rekreačného príspevku, ktorý firmy poskytujú zamestnancom, je v prípade zamestnanca považované za príjem oslobodený od dane, takže ho dodatočne nemusí zdaniť. Výška príspevku na rekreáciu môže byť v maximálnej výške 500 € za kalendárny rok, pričom zamestnávateľ hradí 55 %, maximálne 275 €. Podľa rozhodnutia zamestnávateľa môže byť zo sociálneho fondu hradený aj príspevok na rekreáciu nad rámec zákona. 


  • Pohodlie v práci 



Zrejme každého poteší relaxačná miestnosť alebo chill out zóna, ranné kurzy jogy na pracovisku a plná chladnička osviežujúcich a zdravých dobrôt. Úspechu sa teší aj ovocný deň na pracovisku či letné prekvapenia vo forme chutných nanukov. Takéto jednorazové prekvapenia na pracovisku motivujú aj ľudí z home officeu vrátiť sa častejšie do kancelárie. 


TIP: Zamestnancov určite potešíte aj zvýšením hodnoty stravného až do výšky 500 €, vďaka čomu si môžu dopriať kvalitný a chutný obed, napríklad aj s kolegami. Navyše takýto benefit zvýšenia stravného je oslobodený od daní a odvodov. 


Čo hovorí legislatíva? 


Ako vyzerá pojem zamestnanecký benefit, keď sa naň pozriete optikou legislatívy? V skratke, všetko, čo zamestnanec získa od svojho zamestnávateľa nad rámec mzdy, je považované za zamestnanecký benefit.


Aj tu platia určité pravidlá. Zákon presne určuje, o aké plnenie ide a aké povinnosti poskytnutím benefitu vznikajú zamestnancovi a zamestnávateľovi. Všetky benefity, ktoré poskytujete svojim zamestnancom, by mali byť upravené v internej smernici, v kolektívnej zmluve či v pracovnej zmluve uzatvorenej medzi zamestnávateľom a zamestnancom. 


A čo stravné? 


Podľa zákona má zamestnávateľ povinnosť zabezpečiť stravovanie pre všetkých zamestnancov, pričom má na výber z viacerých možností. Najčastejšie využívanou formou stravovania pre zamestnancov na Slovensku je stále poskytnutie stravných poukážok – elektronických alebo papierových. 




Za benefit môžeme považovať vyšší príspevok zamestnávateľa, teda nad rámec zákona, v hodnote vyššej ako 55 % z ceny stravovacej poukážky. Čo to znamená pre zamestnanca? Keďže ide o benefit oslobodený od dane, zamestnancovi nevzniká povinnosť odviesť daň. No pre zamestnávateľa je suma presahujúca zákonom určený limit nedaňovým nákladom. 


Rebríček a forma benefitov sa neustále mení 


Potreby zamestnancov sa budú v čase meniť. Možno nie rovnako turbulentne, ako sa zmenili za posledné tri roky, ale budú. Už teraz mnohé, najmä zahraničné firmy testujú efektivitu a výkon zamestnancov počas 4-dňového pracovného týždňa či skráteného pracovného času (z 8 na 6 hodín).


To, čo dnes považujeme za benefit, sa stane štandardom. Zamestnávateľom sa preto oplatí ísť s dobou. Nie všetci však majú čas a možnosti sledovať rýchly vývoj trendov v oblasti ľudských zdrojov a poskytovania benefitov pre zamestnancov. Spoločnosť Up Déjeuner, s. r. o., vám pomôže vyskladať benefity pre zamestnancov na mieru potrebám a možnostiam vašej firmy.  

Zdieľať:
Facebook